W poszukiwaniu smaków. Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń
Kimchi – danie ze sfermentowanych lub kiszonych warzyw przez wieki pozwalało Koreańczykom przetrwać najcięższe czasy. Specjał ten ma mnóstwo amatorów na całym świecie. Są nawet tacy, którzy jeżdżą do Pjongjangu, by spróbować prawdziwego kimchi. Inni wybierają Bangkok, ponieważ chcą rozkoszować się smakiem tom yum lub Armenię, bo marzą, aby spróbować tradycyjnego chleba Lavash. Jeszcze inni przemierzają tysiące kilometrów, by na polskim Podlasiu zjeść babkę ziemniaczaną ze skwarkami albo na Podkarpaciu – hreczanyki, kotlety z kaszy zmieszanej z mielonym mięsem, jajkami i czosnkiem.
Kulinaria coraz częściej decydują o wyborze kierunku wakacyjnych wyjazdów. Coraz więcej ludzi zwiedza świat od kuchni. Ważne jest dla nich nie tylko co jedzą, ale jak i z kim biesiadują. Poszukują naturalnych, świeżych i wysokiej jakości produktów, smaków, zapachów, obyczajów i tradycji. Chcą doświadczyć czegoś wyjątkowego i autentycznego.
To jest właśnie turystyka kulinarna, pogoń i czerpanie przyjemności z przeżyć związanych z jedzeniem i piciem. To jeden z najszybciej rozwijających się trendów w rozwoju podróży tematycznych na rynku turystycznym w Europie, w tym również w Polsce oraz w niektórych państwach na świecie.
Najbardziej popularnym kierunkiem kulinarnych podróży wakacyjnych jest Peru, które słynie z ceviche, quinoa i pisco. Turyści kochają też smaki Chin, Indii, Malezji i Meksyku. W ostatnim czasie odkrywają Azerbejdżan, gdzie wśród potraw króluje dolma, czyli mielone mięso w liściach winogron. Na liście pożądanych kierunków jest też Malawi, w którym można skosztować nsimy sporządzanej z ziaren różnych zbóż oraz Tadżykistan z tradycyjnym posiłkiem Oshi Palav.
Kulinarni turyści nie tylko jedzą. Wielu z nich chce uczestniczyć w zbiorach oraz w przygotowaniu potraw. Są w różnym wieku, więc ich zainteresowania i priorytety są odmienne. Staje się więc zasadne, zarówno z punktu widzenia nauki, jak i praktyki, sprecyzowanie kim są współcześni turyści kulinarni i jakie są ich preferencje, na ile dziedzictwo kulinarne jest dla nich warte poznania, jakie są ich potrzeby i jaki jest sposób percepcji kulinarnego produktu turystycznego.
Tym właśnie zagadnieniom będzie poświęcona konferencja naukowa pt. „Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń” organizowana przez Szkołę Główną Turystyki i Hotelarstwa Vistula (dawna Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji), Społeczną Akademię Nauk oraz Instytut Wiedzy i Umiejętności.
Jej celem jest przedstawienie wyników badań, analiza oraz oszacowanie szans i zagrożeń rozwoju turystyki kulinarnej w XXI wieku.
Organizatorzy planują skoncentrować się na czterech obszarach tematycznych:
- turystyka kulinarna rodzin;
- turyści biznesowi a kulinaria;
- seniorzy w turystyce kulinarnej;
- pokolenia X, Y, Z w turystyce kulinarnej.
Gościem specjalnym konferencji będzie dr Lucy Long, badaczka kultury kulinarnej, profesor Uniwersytetu stanowego w Ohio, członek Instytutu Smithsona (największego kompleksu muzeów i instytucji badawczych na świecie), zaangażowana w budowanie mostów i wspieranie synergii pomiędzy nauką a sektorem publicznym w dziedzinie kulinariów.
Obradom plenarnym będą towarzyszyły warsztaty, pokazy i degustacje.
ORGANIZATOR GŁÓWNY
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula
Współorganizator i Patron honorowy
Patronat honorowy
٭ Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Jan Krzysztof Ardanowski
٭ Wicemarszałek Senatu RP Maria Koc
٭ Marszałek Województwa Mazowieckiego
Adam Struzik
٭Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej
Robert Andrzejczyk
٭ Narodowy Instytut Dziedzictwa
Patronat merytoryczny
Patronat medialny
Partner operacyjny
Serdecznie zapraszamy
23-24 maja 2019 r.