Sukces firmy budują pracownicy
Jak skutecznie szkolić i rozwijać umiejętności pracowników? Czym jest zarządzanie kompetencjami w przedsiębiorstwach i jak właściwie oceniać kompetencje podwładnych? Odpowiedzi na pytania z tego obszaru można znaleźć w publikacji „Zarządzanie kompetencjami. Teoria, badania i praktyka biznesowa”, której autorami jest prof. Teresa Kupczyk z Instytutu Zarządzania Akademii Finansów i Biznesu Vistula oraz prof. Marzena Stor z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Głównym celem badań było ustalenie czym zajmuje się zarządzanie kompetencjami oraz stworzenie jego analizy wśród pracowników w wybranych przedsiębiorstwach w Polsce, Hiszpanii i Austrii.
Badania zostały przeprowadozne w 2015 r. i 2016 r., i zostały podzielone na dwa etapy. W pierwszym okresie przebadano 119 przedsiębiorstw, z czego 78 znajdujących się w Polsce, 24 w Austrii i 16 w Hiszpanii. Natomiast w drugim etapie kontynuowano badania już tylko w Polsce w 140 przedsiębiorstwach, z uwzględnieniem różnic w zakresie wielkości przedsiębiorstwa, kraju, w którym znajduje się jego siedziba i czasu zaangażowania w działania związane z zarządzaniem kompetencjami.
Wyniki badań określają m.in poziom wdrożenia kompetencji zarządzania w różnej wielkości przedsiebiorstwach oraz cechy zarządzania kompetencjami charakterystyczne dla danego kraju.
Recenzetem publikacji jest dr hab. Elżebieta Jędrych, specjalista z zakresu marketingu, ochrony własności intelektualnej i zarządzania zasobami ludzkimi oraz wykładowca Grupy Uczelni Vistula.