Sukces edukacji tkwi w jasno określonych celach
System edukacji należy nieustannie doskonalić i rozwijać – to najważniejszy z wielu wniosków, do jakich doszli przedstawiciele środowisk akademickich, oświatowych i samorządowych podczas konferencji „Strategiczne cele edukacji. Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”.
Według uczestników konferencji na jakość edukacji mają wpływ nakłady, poziom kadry, programy uwzględniające kształcenie kluczowych kompetencji oraz motywację interesariuszy, w tym przede wszystkim uczniów, studentów, rodziców. W obecnie funkcjonującym systemie edukacji nie ma jasno określonych celów strategicznych, które należałoby realizować, które wyznaczałyby kierunek rozwoju całego systemu edukacji traktowanego jako całość.
Podczas konferencji debatowano również nad wzorcami edukacji na świecie. W Finlandii, Irlandii czy Szkocji, cele strategiczne są określane przez niezależne instytucje reprezentujące szerokie grono interesariuszy. W Szwajcarii i Niemczech decyzje zapadają na podstawie wyników ewaluacji polityki edukacyjnej prowadzonej przez niezależne instytuty lub sieci jednostek badawczych. W Singapurze czy Szanghaju system edukacji zarządzany przez nauczycieli i ekspertów. Z kolei badania eksperymentalne na dużą skalę prowadzą Wielka Brytania, USA, Australia.
Z podsumowania konferencji wynikało, że należy nieustannie pracować nad rozwojem i doskonaleniem strategicznych celów edukacji, które wpływają na jakość i efektywność kształcenia na każdym szczeblu.
Zachęcamy do zapoznania się z całą relacją i wnioskami z konferencji, które można znaleźć TUTAJ