Jak PKP wdraża etyczne zarządzanie? – spotkanie z rzecznikiem etyki Grupy PKP
PKP przechodzi gruntowną restrukturyzację. Jednym z jej elementów jest wdrożenie kodeksu etyki. Po co taki kodeks? Jak go wdrożyć? To moda czy potrzeba? O etycznym zarządzaniu opowiedział Jacek Wojciechowicz rzecznik etyki Kolei. Spotkanie odbyło się 3 grudnia 2014 r. w Akademii Finansów i Biznesu Vistula.
– Uczestnicy spotkania dowiedzą się, w jaki sposób powstawał kodeks etyki PKP, jak stworzono wewnętrzną sieć ekspertów do spraw etyki, a także jak przebiegał proces rekrutacji na rzecznika etyki w PKP. Opowiem również, jak opracowano procedury stanowiące uzupełnienie kodeksu etyki, a także strategie komunikacji i edukacji, mające na celu zaznajomienie pracowników z kodeksem. Nie zabraknie case study – jak działa Komisja ds. Etyki w Grupie PKP – podkreśla Jacek Wojciechowicz, rzecznik etyki w PKP.
Etyka jest ważnym tematem w procesie restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP). To również istotne zagadnienie z punktu widzenia nowoczesnej kultury organizacyjnej. Nowy zarząd PKP został powołany 2 lata temu. Od tego momentu Koleje przechodzą poważną restrukturyzację, łącznie z prywatyzacją niektórych swoich spółek.
Proces restrukturyzacji obejmuje znaczące zmiany w strukturze organizacyjnej, zmianę stylu zarządzania, wprowadzenie modelu MBO, zatrudnienie nowego pokolenia menedżerów i specjalistów, restrukturyzację finansową, komputeryzację. Zainicjowane zostały także działania mające na celu zmianę kultury organizacyjnej – ze zbiurokratyzowanej instytucji PKP przekształca się w nowoczesną organizację, nastawioną na klienta. Wprowadzenie etyki w zarządzaniu to także jeden z ważnych elementów pojawiających się w nowej kulturze zarządzania.