Gramatyka i słówka na blachę? Grunt to metoda
Jak rozwiązać język, czyli metodyka nauczania języków obcych i języka polskiego jako obcego lub drugiego
Około 44 proc. Polaków nie zna żadnego języka obcego. To fatalna informacja. Dobra jest taka, że coraz więcej z nas uczy się języków, bo coraz więcej podróżujemy i pracujemy w międzynarodowym środowisku. Jednocześnie coraz więcej obcokrajowców przyjeżdżających do Polski poznaje tajniki języka polskiego – i to z sukcesem, a Polacy, których dzieci urodziły się za granicą, a są ich tysiące, też chcą by latorośl znała język ojczysty.
Dziś nikogo nie trzeba przekonywać, że umiejętności językowe to same korzyści:
- większe możliwości komunikacji
- silniejsza pozycja na rynku pracy
- lepsze perspektywy
- swoboda i pewność siebie
Łap szansę
Przed nauczycielami języków obcych oraz języka polskiego jako obcego lub drugiego jest więc wiele pracy, mnóstwo inspirujących wyzwań i motywacja do podnoszenia kwalifikacji. Rosnąca zaś fala uczących się może być również wskazówką dla tych, którzy dopiero zastanawiają się jakie studia wybrać. Ponad milion Polaków korzysta z usług prywatnych nauczycieli. Drugie tyle chodzi na kursy. Uczą się nawet seniorzy. 80 % Uniwersytetów Trzeciego Wieku ma w programie lekcje języków obcych.
Najpopularniejsze języki to:
- Angielski
- Niemiecki
- Francuski
- Hiszpański
- Włoski
Dla tych, którzy chcą uczyć języków obcych lub widzą się w charakterze lektora języka polskiego Akademia Biznesu i Finansów Vistula przygotowała atrakcyjną ofertę: studia podyplomowe Metodyka nauczania języków obcych oraz Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego lub drugiego. Dają one uprawnienia do pracy w charakterze nauczyciela oraz wzmacniają kompetencje.
Gramatyka i słówka na blachę? Grunt, to metoda
Każdy ma potencjał by nauczyć się języka obcego. Tak zbudowany jest nasz mózg. Naukę najlepiej zacząć jak najwcześniej. Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology odkryli, że aby być dwujęzycznym trzeba zacząć przed 10 rokiem życia. Ale potem nadal mamy ogromne możliwości. Rynek jest coraz większy i coraz bardziej wymagający. Innego podejścia wymagają dorośli, a zupełnie innego dzieci, które uczą się języka, choć nie mają pojęcia o gramatyce. Do tradycyjnych metod nauczania dołączają zupełnie nowe.
Coraz częściej wykorzystywane są:
- platformy e-learningowe
- podcasty- czyli materiały multimedialne dźwiękowe lub filmowe udostępniane przez serwisy radiowe i telewizyjne
- TEDy – czyli krótkie wystąpienia publiczne, których celem jest prezentacja konkretnego pomysłu, problemu lub podejścia
- blogi
Chodzi o to, by zachęcić uczącego się by słuchał i mówił, by zanurzył się w języku.
Metod jest wiele, ale wszystkie skupiają się na jednym – komunikacji. Celem jest przede wszystkim wyrobienie umiejętności sprawnego posługiwania się językiem w codziennych sytuacjach, rozumienie i swobodne prowadzenie rozmowy.
Jaką jednak metodę wybrać? A może stosować je wszystkie? Jak odnieść sukces w nauczaniu języka? Nasze studia podyplomowe wskazują właściwą drogę.
Metodyka nauczania języków obcych oraz Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego lub drugiego – nowatorski program
Nasz autorski program, spełniający wymagania ministerialne, został stworzony przez wybitnych praktyków, specjalistów w dziedzinie dydaktyki i autorów podręczników.
Łączy ze sobą najnowsze zdobycze wiedzy w dziedzinie psycholingwistyki, neuroedukacji i metodyki:
- daje solidne przygotowanie merytoryczne w zakresie językoznawstwa
- uczy indywidualnego podejścia
- rozwija talent dydaktyczno-pedagogiczny zgodnie z najnowszymi trendami
- daje do ręki nowoczesne narzędzia, by uczyć sprawnie i skutecznie
- umożliwia dalszy rozwój
Nauczyciel może zmotywować i zachęcić do nauki języka – wprowadzić w nowy świat i zainteresować kulturą. To jego misja, która może dać mnóstwo satysfakcji. Ważne jest więc by nauczyciel umiał budować właściwe relacje z uczącym się, by potrafił wzmocnić swój autorytet, przy jednoczesnym poszanowaniu autonomii ucznia. Sztuką jest odkrywać talenty i wzmacniać mocne strony drugiego człowieka. Dlatego w programie naszych studiów stawiamy na warsztaty, treningi i analizę pedagogicznych case studies. Dobry nauczyciel powinien być dobrym dydaktykiem, psychologiem i pedagogiem. Od tego zależy jego sukces i sukces uczących się.
współfinansowane ze środków Unii Europejskiej
Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula