Kondycja i perspektywy branży eventowej 2020/2021

Imprezy mogą być bezpieczne. Festiwal w Wenecji czy konferencje medyczne w Polsce są mocnym sygnałem dla całej branży spotkań. Komentarz dr. Krzysztofa Celucha ze Szkoły Głównej Turystyki Hotelarstwa Vistula
Przemysł spotkań jest jedną z tych branż, które najbardziej ucierpiały z powodu pandemii. Teraz jednak powoli wychodzi ze stanu hibernacji – na razie odbywa się to bardzo ostrożnie, ale w drugiej połowie 2021 będzie eksplozja spotkań face to face.
Bardzo ważny sygnał dla całego sektora eventowego wysyłają organizatorzy festiwalu filmowego w Wenecji. To gigantyczne wydarzenie, podczas którego odbywa się wiele imprez towarzyszących. Gwiazdy w maskach, termoskanery, mniej widzów na pokazach, zachowany dystans społeczny, rejestracja tylko elektroniczna, materiały drukowane ograniczone do minimum – tak to dziś wygląda na weneckim Lido.
W Polsce też już odbywają gale i konferencje, ale oczywiście z obostrzeniami – mniej uczestników, maski, dezynfekcja, dystans społeczny. Do tego innowacje.
Nic nie zastąpi spotkań face to face
To co nas czeka w najbliższym czasie to rozwiązania hybrydowe, łączenie nowych technologii z kontaktem face to face. Wirtualne spotkania mają wartość, ale nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu. Potrzebujemy bowiem spotkań, bliskości i emocji, a eventy tworzą do tego przestrzeń. W swoich założeniach kreują doświadczenia i wspomnienia. Jest magia, nawiązują się relacje. To stanowi o przewadze eventów stacjonarnych i odróżnia je od spotkań online.
Bardziej kameralnie
Obecna sytuacja pobudza cały sektor kreatywny do wymyślania nowych przestrzeni. Do tej pory mieliśmy w obiektach układ teatralny czy okrągłe stoły. Teraz musimy zadbać o dystans społeczny. Trzeba wykorzystywać dużowiększe sale, w których będzie dużo mniej osób. Format wydarzeń będzie otwarty, uczestnicy sami wybiorą miejsce i zdecydują, czy chcą śledzić przebieg eventu na tabletach i siedzieć z tyłu, czy chcą być w pierwszym rzędzie. Kreatywność event planistów będzie bardzo pobudzona, bo musi dopasować się do uczestników. Jeśli obiekt nie oferuje dużej przestrzeni, organizatorom przyjdą z pomocą kamery rozmieszczone w różnych pomieszczeniach, aby prelegent mógł dotrzeć do szerszej publiczności.
Bezpieczne rozwiązania bezkontaktowe
Podczas wydarzeń znika tradycyjna rejestracja. Wszystko odbywa się elektronicznie. Pojawiają się urządzenia do identyfikacji twarzy, skanery tęczówki oka, kabiny dezynfekujące, stacje do odkażania rąk dostępne przy wejściu i wyjściu z danego obszaru oraz systemy do mierzenia temperatury. Koniec z przekazywaniem mikrofonu z rąk do rąk podczas dyskusji. Znikają plakietki, smycze i broszury. Wszystko ma odbywać się bezdotykowo Pojawiają się za to specjalne aplikacje dla uczestników wydarzeń. Organizatorzy eventów muszą je tak zaplanować, aby każda czynność była bezpieczna i higieniczna.
Inteligenty catering
Bezpieczeństwo jest ważniejsze niż pyszne jedzenie. Znikają więc z przestrzeni eventowych samoobsługowe bufety, przy których zwykle kłębiły się tłumy. Stacje z kawą i herbatą też odchodzą w przeszłość. Nowym rozwiązaniem są natomiast lunch boxy. Jest równie smacznie, ale co istotne – bezpiecznie.
Wg badania Poland Events Impact 2020, w 2019 r. w spotkaniach i wydarzeniach wzięło udział 16,3 milionów uczestników krajowych i międzynarodowych. Branża wygenerowała 1,5% PKB, a jej wkład gospodarczy wahał się na poziomie 35 mld PLN. Sektor eventowy zatrudniał 220 tys. osób.
Dr Krzysztof Celuch – wykładowca Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, pełnomocnik Rektora ds. Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym; w 2020 r. znalazł się na prestiżowej liście 100-u najbardziej wpływowych osób w branży eventowej na świecie – „All-Stars: The Most Influential People In The Event Industry”; specjalizuje się w branży spotkań i eventów; jego badania naukowe opierają się na wiedzy z zakresu ekonomii, psychologii biznesu, socjologii, marketingu i kulturoznawstwa; buduje strategie i wspiera organizacje, instytucje i firmy w zakresie zarządzania, komunikacji, motywacji i rozwoju biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem branży spotkań.