Czy sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje ocenę jakości zajęć w uczelniach?
Wszystko wskazuje na to, że Akademia Finansów i Biznesu Vistula zapoczątkowała właśnie globalny trend wykorzystania sztucznej inteligencji w ocenie jakości zajęć prowadzonych na uczelniach. Obecnie trwa w Vistuli pierwsze na świecie wdrożenie takiego systemu. Opracowali je nasi wybitni naukowcy – prof. Krzysztof Rybiński oraz dr inż. Elżbieta Kopciuszewska.
Wiele badań międzynarodowych pokazało, że stosowane powszechnie numeryczne oceny jakości zajęć, z reguły w skali 1-5, dają niewiarygodne rezultaty i są kontestowane przez wykładowców. Nowy model ewaluacji wykorzystuje informacje tekstowe, w których studenci w postaci słownej narracji oceniają zajęcia i wykładowców. Opracowany model sztucznej inteligencji potrafi zrozumieć te teksty, określić, czy kurs/wykładowca został oceniony wysoko czy nisko oraz jaki był stopień trudności kursu.
Autorzy systemu oczekują, że wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwoli na likwidację wielu mankamentów tradycyjnej metody ewaluacji, jak np. niskie oceny stawiane trudnym przedmiotom. Jednocześnie podkreślają, że zdają sobie sprawę, iż wykorzystanie SI do oceny kadry dydaktycznej może budzić wiele kontrowersji. Dlatego w ciągu kilku miesięcy zostanie opublikowany raport opisujący wyniki tego wdrożenia, gdzie szczególny nacisk zostanie położny na aspekty etyczne działania SI.